Oldal kiválasztása

A futárautók Magyarországon, vagy a kelet-európai országokban nem arról híresek, hogy szalonból kikerült, katalizátoros, Euro6-os környezetvédelmi normát teljesítő eszközök lennének.

Pont ennek ellenkezője igaz. Szerencsére vannak már példamutató kivételek, akik elektromos futárautóra váltottak, de az “elterjedt” kiszállító autók sajnos a 15+ életkorú, benzines, vagy dízel négykerekűek, melyeknek árkategóriája 300 000 Ft alatti.

Eljárt az idő felettük nagyon…

Az ennyi idős autóknál a kor és a megtett kilométer alapján még csak az sem jellemző, hogy a valamikori katalógusadatoknak megfelelő kibocsátásuk legyen, ráadásul a rendszeres rövid távok, a városi gyorsítás és lassítás fokozza is a környezeti lábnyomukat.

Feltételezve egy átlagos vállalkozást, amely benzines autóval, átlagban 9 literes fogyasztással, 1000 km-ként 1 liter olajfogyással működteti az autóit, napi átlagos 150-180 km távolság megtétele esetén a jármű ~1000 kg Co2, plusz fékpor, olajfüst, korom, Nitrogén Oxidok kibocsátásért felel minden hónapban!

Ha az átlagos futárutat nézzük, akkor az 5 km oda-vissza út megtételénél a 0,5 kg kiszállított pizzán az autó ~ 0,45 liter benzint fogyaszt. 1 liter benzin elégetése 2,2 kg Co2-t bocsát a levegőbe, tehát futárunk az úton a finom pizzánk mellé több, mint 1 kg Co2-t is “kiszállított.”

Ahogy a belsőégésű motor energiájának 2/3-a hőveszteség, ezért inkább kéne fűtő, mint hajtóműnek hívni, az ilyen futárautó is több “ködöt szállít”, mint hasznos tömeget, éppen ezért az ételfutárok inkább “ködfutárok”, míg nem elektromos autóval szállítanak.

Szorgalmazzuk közösen kedvenc gyrososunknál, pizzériánknál, konyhánknál, hogy váltsanak EV futárautóra!

Ne legyen kétszer annyi a kiszállított “köd” tömege, mint az épp megkívánt ebédünké, vacsoránké!

A többit takarítsák meg helyettünk!