Környezeti lábnyom,  Töltőpontok

A villanyautó mennyivel bocsát ki kevesebb szén-dioxidot?

A villanyautó szkeptikusok hatalmas érvelésekbe bocsátkoznak, hogy miért “károsabb a környezetre” az elektromos meghajtás, mint a mai benzin, vagy dízelmotorokkal szerelt járművek.

A legfőbb érvük, hogy az akkumulátorok gyártása során több CO2 kibocsátás keletkezik, mint a benzines autó üzemanyagtartályának előállításakor, utána pedig jönnek elő a lengyel energiaelőállítás szén-dioxid lábnyomával.

Hiszen sokkal több energia kell az elektromos autó gyártáshoz nem?

Könnyedén beláthatjuk, hogy az első állítás igaz.

Míg az autógyártók nem 100% megújulóból nyerik az akkumulátor előállításának energiaszükségletét, addig valóban, egy néhány kg-os tartály és a 3-600 kg akkupakk előállítása között nagy különbség van energiaigényben. Azzal együtt, hogy cserében a villanyautó kevesebb alkatrészből áll,  a jelenlegi szakmai konszenzus alapján kb. 30%-kal több energiát, és ezzel szén-dioxid kibocsátást kell befektetni az elektromos jármű előállításába.

Éppen ezért örvendetes az a hozzáállás, hogy a járműgyártók törekednek 100% megújuló energia elérésére az elektromos autók gyártása során,  számtalan cikket olvashatunk a VW, a Mercedes háza tájáról, hogy szél és naperőmű kapacitásokat kötnek le hosszú távon az autógyártáshoz, vagy épp faültetési programokkal próbálják kompenzálni az előállítási többletkibocsátást.

Magunk részéről nyugodtan feltételezzük, hogy mivel a hagyományos, belső égésű járművek kapcsán nem fektetnek energiát az ilyen irányú (sőt lassan semmilyen) fejlesztésbe, néhány éven belül okafogyottá válik a méricskélés, mert az elektromos járművek teljes gyártása és újrahasznosítása során zéró (0) lesz a szén-dioxid lábnyom – szemben a benzines és dízel típusokkal.

De az autó közlekedése a mérvadó a CO2 kibocsátás során, ezért azt kell vizsgálni!

Ami a második érvet illet, nagyon nem mindegy, hogy az elektromos autót milyen árammal töltjük.

Ha ezt az áramot saját napelemünk termeli a házunk tetején, akkor a közlekedés során kibocsátott CO2 lábnyom minden országban alacsony marad. Ezt azonban nehezen lehet feltételezni minden esetben, hiszen út közben, más-más országokban a hálózati energiából töltve a járművünket, a mozgáshoz szükséges elektromos energia előállításának is van országonként eltérő CO2 kibocsátása.

Így tehát – bár érdekes, hogy vannak országok, ahol a napelemnél is kisebb a hálózati termelés kibocsátása – figyelembe kell vennünk egyéni közlekedési lábnyomunk részeként a töltési mixünket.

Kalkulátorunk saját felhasználási szokásaink, töltési lehetőségeink alapján arra az eldöntendő kérdésre keresi a választ, hogy akkor mégis mennyivel kevesebb a villanyautóval közlekedés szén-dioxid kibocsátása?

Mennyivel tudjuk csökkenteni egyéni környezetterhelésünket, ha villanyautóval közlekedünk belsőégésű helyett?

Közlekedési CO2 kibocsátás különbségének kiszámítása

Adja meg az önre érvényes információkat és a számítás automatikusan megtörténik
NapelemHálózat
Küldés

A kalkuláció során felhasznált országonkénti kibocsátási érték itt érhető el.

Támogassa a tisztább jövőt egy megosztással! Köszönjük!