Környezeti lábnyom

Hova “temetjük” azt a rengeteg motorblokkot?

Mit fogunk csinálni azzal a rengeteg olajjal szennyezett, több százezer km-t futott motorblokkal, miután nem kell majd senkinek?

Persze senki sem kérdez ilyen butaságot, hiszen a könnyűfémek, mint az alumínium, amelyből a motorblokk, váltóház, kerekek, egyéb alkatrészek állnak, az elhasználódás után újrafeldolgozásra kerülnek. Olvasztás során megtisztítják a fémet az ötvözőanyagoktól, szétválogatják az elemeket, majd az új céloknak megfelelő ötvözés után új formában hasznosul az alapanyag. Érdekes tény, hogy a csomagolásként elterjedt alumínium üdítős, sörös dobozok a csomagolóipar leggyakrabban, 70% feletti mértékben újrahasznosított termékei!

A kérdésfelvetés mégis rávilágít arra a tévhitre, ami a még nem villanyautós társadalom tagjainak 90%-ban felmerül!

Hogyan fogják a villanyautó akkumulátorokat megsemmisíteni?

A jóhiszemű autósokat információ hiányában aggodalom töltötte el, mi történik a villanyautó akkumulátorokkal, hogyan lesznek “megsemmisítve”, “ártalmatlanítva”, és közben mit fognak tenni a környezettel?

A villanyautó akkumulátor fémekből készül és minden fém újraolvasztható

A könnyűfémek, azon belül az alkálifémek közé tartozó lítium hasonlóan könnyű és gyakorta előforduló periódusos elem, mint az alumínium. Az akkumulátorcellák szerkezete főként ebből a két könnyűfémből áll, melyek az egyszeri előállítás után bármennyi alkalommal felhasználhatók,  újabb öntvények, alkatrészek, akkumulátorok készíthetők belőlük. (Az akkuk kémiája és szerkezete egyébiránt sokrétű, cikkünk nem kíván minden részletre kitérni.)

Az akkumulátorok tömegének jelentős részét az acél adja, amely a cellák burkolatát, a cellákat tároló, az autók padlólemezébe épített merev szerkezetet alkotja. A vaskohászatról is tudjuk, hogy minden hulladékvas újraönthető, jelentősen csökkentve az alapanyagköltséget.

Az elektromos autó és a mobiltelefon akkumulátorok tartalmaznak még ritkaföldfémeket is elenyésző mértékben, de a kétkedőknek talán rossz hír, ezek is csak fémek, melyek kiválogathatók és újrahasznosíthatók, ahogy az alumínium ötvözőanyagai.

Az elektromos autók akkumulátorát az újrafeldolgozás során szétbontják, (ledarálják), a fémeket áztatással, mágnesezéssel, elektrolízissel szétválasztják. Ezután vagy beolvasztják, vagy elektrolitba ágyazzák és újra akkumulátort készítenek belőlük.

Akkor miért él a fejekben a tévhit?

Azt valószínűleg minden autós jól tudja, hogy a hagyományos autók ólom-savas indító akkumulátora környezetszennyező, ha az oldat kifolyik a tárolódobozából az mérgező, maró hatású, tehát nem kellemes érintkezni vele. Éppen ezért kiemelt fontosságú, hogy a hagyományos akkumulátorok ne a szemétben, hanem a semlegesítésükre, a benne található ólom újrahasznosítására felkészült telepen végezzék üzemi ciklusuk lejárta után.

Másrészt sok ferdítés volt a kommunikációban hosszú éveken keresztül az elektromos járművekről. Részben a járműipar – azóta leváltott – vezetői, részben a Tesla részvények esésére, a Tesla bukására játszó tőzsdei shortolók, részben pedig a magukat autó szakértőnek kikiáltó, a villanyautózás ellen tűzzel vassal “küzdők” álltak a kánonba, felerősítve a téves képzettársításokat.

Emiatt még most is sokak felteszik a kérdést, vagy épp hevesen érvelnek a villanyautók ellen ebbe a tévhitbe kapaszkodva.

Pedig mint látjuk emiatt aggódni pont olyan felesleges, mint a címben kérdezett “sületlenség” miatt búslakodni!

Támogassa a tisztább jövőt egy megosztással! Köszönjük!