Ajánlott típusok,  Autóválasztás,  Finanszírozás

Hogyan gondolkodjon egy finanszírozó ma az új autót vásárlók körében?

Ha a villanyautózás 17 éves történelmét a Tesla sátor felhúzásától a SpaceX űrhajóépítő műhelyének sarkában (2003) számítjuk, most jutottunk el egy furcsa piaci állapothoz. Az új évtizedre.

Bár sokak mindennapi igénye, rendszeresen tervezett költségtényezője az autófenntartás, 3 felé szakadt az új autót vásárlók köre.

Mi a háromféle új autót vásárló szegmens és hogyan látjuk álláspontjukat?

Az alapvető szegmensben nem ütötte át a vásárlói ingerküszöböt a villanyautók létezésének ténye, vagy egész egyszerűen nem váltott ki vágyat, mert drága, mert korlátozott a hatótávja, mert mi lesz az akkumulátor elhasználódása után, mert így, vagy úgy, de ellenvetései vannak az új technológia, legfőképp mobiltelefonokon tapasztalt képességei okán.

Sarokpont ebben, hogy jelenleg nem könnyíti meg semmi sem az ellenvetéseik leküzdését, legfőképp a tények nem.

Az első gyártók között megjelent Nissan, pl. tényleg kétségekbe ejtő módon tervezte meg az autók akkumulátor terhelését, ezért kvázi ön-igazolta, hogy a villanyautó egy korlátozott és közép távon elromló valami. A Tesla azzal az árszegmenssel, ahová a termékeit tervezte és pozicionálta szintén nem adott bizakodásra okot a villanyautózást érdeklődéssel követők számára, inkább sikerült erősítenie a tőzsdei shortolók és a 99%-ra rúgó nem villanyautós közösség meme eszköztárát.

Így tehát teljesen érthető, hogy sokak számára a villanyautó valami egzotikus “izé”, de nem a valóság.

Nézzük hát a másik végletet, a villanyautósokat.

A korai felhasználók mindig is fogékonyak voltak a technológiai újdonságokra, és a lokális kibocsátás nélküli, csendes, gazdaságos, erős villanyautók sokakat hódítottak meg. Bár Magyarországon a villanyautók aránya még csak most közelítette meg az 1%-ot, az üzemeltetési és vásárlási költségek összessége, a vállalkozói adóelőnyökkel együtt kedvezőbbek lehetnek a hagyományos autóknál, így jól döntöttek, akik új, vagy használt villanyautóra váltottak.

Sajnos kritikával is tudjuk illetni ezt a közösséget, mint mindenkit, aki valakivel/valamivel, pl. a villanyautó vásárlást érvekkel és évekkel halasztókkal szemben foglalnak álláspontot. Nem mindenkinek és nem mindenben felelnek meg a villanyautók, plusz még korlátozottan is kaphatók, ezért kontra-produktív a hagyományos autókkal és az azt használókkal szembe helyezkedni, bármennyire is tény, hogy a tervek szerint 2050-re Európa útjain semmi más, csak elektromos autók fognak közlekedni.

A villanyautózást ma a – közép korosztálynak tán ismerős – hajdan volt KGST piachoz lehet hasonlítani. A gyártók (Tesla kivételével) szigorúan a kibocsátási kvóták mértékéig, korlátozott számban építenek villanyautókat. Nem azért, mert drága az akku, hanem mert nincs modelljük a jelenlegi, nem az autóértékesítésből, hanem a mögöttes szervizszolgáltatásokból álló üzleti bevételeik pótlására.

Most akkor tényleg nincs igény a villanyautókra?

Nem igaz, hogy a piaci igény nincs meg, erről bizonyíték, hogy a majd 600 db-os Skoda Citigo, VW E-up kvóta néhány hét alatt elfogyott. Pont arra bizonyíték, hogy a piaci igényekkel szemben a gyártók nincsenek kész, nem tudják kiszolgálni azt!

Ehelyett gyártják amihez értenek, mégha valójában az már nem annyira kellene senkinek.

Nem vetünk rájuk követ, mert a világ működésének rendje, hogy a változásnak át kell gyűrűznie! Sőt, mint látjuk teljesen racionális magyarázat, miszerint a nem elektromos autók hatótáv, férőhely,  stb. kapacitásaival nincs egyenértékű elektromos kínálat. Nincs verseny, tehát kényszer sem a vásárlók kegyeiért elektromos verziókban.

Kell hát akár 3, de talán 10 év, mire a helyzet változni fog és addig türelemmel teljes várakozással kell közeledni mindenféle új autó vásárló véleményhez és igényhez.

És itt tűnik képbe a legkedvesebb új autó vásárló szegmens.

Aki már ismeri és igényelné, hogy elektromos autóval járjon, de volt annyira bölcs, hogy belátta, egy vásárlási ciklust (3-4 évet) még be kell érnie azzal, ami van, hiába váltana az új technológiára.

Mérlegelte a környezeti lábnyomát a közlekedésének, mérlegelte a technológia váltás következtében gyorsuló értékvesztését a hagyományos járműnek, és belátta, hogy költséghatékonyabb lenne elektromossal járnia, de nincs autó hozzá! Ezért dilemmában van, hogy hogyan döntsön helyesen.

Ők a legfontosabb vásárlók ma az autópiacon! Nekik kell tudni olyan ajánlatot adni a megfogalmazott felhasználói szokásaikra, ami kényszerből ma még valószínűleg dízel/benzin meghajtású, viszont 3-4 éven belül biztosan lesz belőle elektromos verzió!

Aki ma tanácsokkal, ajánlatokkal támogatja meg döntésében, segít feloldani a dilemmát, az több finanszírozási ciklusra teheti elégedett partnerévé ezt a megfontolt vásárlótípust.

Támogassa a tisztább jövőt egy megosztással! Köszönjük!