Oldal kiválasztása

A villanyautó alapvető szükséglete a töltés, így az ezekkel szállító vállalkozásoknak is szükségük van töltési infrastruktúra kialakítására a telephelyen. Most ennek költségeit és feltételeit járjuk körül gyakorlati példákon keresztül.

A legegyszerűbb eset, amikor olyan futárautót választunk, amelynek hatótávja megfelel a napi igényünknek, telephelyünk rendelkezik legalább 3X32 Ampernyi árammal, amelyet a konyha zárása után meg lehet osztani a villanyautókkal.

Ebben az esetben csupán egy ügyes villanyszerelő ismerősre, szakemberre lesz szükségünk, aki kiépíti a megfelelő, 16A-es foglalatokat a 230V-os töltők fogadására. Ez esetben a fázisok okos elosztásával akár 4 autót is tölthetünk egyszerre 3,7 kW-os teljesítménnyel, így éjszaka kényelmesen feltölt a flottánk. Ehhez 2X32 (4X16A) kerül felhasználásra, tehát a hűtők, egyéb fogyasztók még bőségesen el lesznek látva az 1 fázis 32A energiával.

A gyártók sajnos csak 10A-es töltőket adnak a járművekhez, így a nagyobb akkus (pl. Skoda Citigo, vagy 30-as Leaf) éjszaka történő teljes feltöltéséhez külön 16A-es töltésvezérlő beszerzésére lesz szükségünk.

Amennyiben töltésvezérlőt vásárolunk, érdemes lehet okos eszközbe beruházni. Az ilyen berendezések felára nem jelentős, azonban képesek arra, hogy folyamatosan figyeljék az épület elektromos fogyasztását és csak a „felesleget” fordítsák az autó töltésére. Ez egy egyszerű, automatikus és biztonságos megoldás a rendelkezésre álló tápellátás optimális megosztására. Amennyiben bekapcsolunk egy nagyobb fogyasztót, az autó töltése lelassul ugyan annak működési idejére, de nincs szükség a töltési teljesítmény kézi beállítására, valamint a lehető legrövidebb idő alatt töltődik fel az autó akkumulátora is.

Másik példánk már nem ilyen egyszerű. A járműveknek szükségük van napközbeni töltésre, mivel hatótávjuk nem elegendő a napi 150 Km egy töltéssel megtételére. A telephelyen ugyan megvan a 3X32A áram, de nap közben a konyhai gépeket kell üzemeltetni róluk.

Ebben a példában minden bizonnyal hálózati kapacitás bővítésre lesz szükség, aminek a költsége 3600 Ft/Amper. Ahhoz, hogy egy érdemi, minimum 22 kW-os töltést tudjunk nap közben a futárautóknak biztosítani akár csak fél órára is, egyben szükségünk lesz 3X32 Amper további energiára a meglévőn felül. Ekkora teljesítmény azonban alig több mint 1 óra alatt képes 100%-ra tölteni egy akkumulátort (Zoé 22, Leaf 24) és könnyen lehet, hogy nincs ennyire szükségünk.

Amennyiben elégséges, hogy a szünetekben (ebédidő előtti, vacsoraidő előtti időszakok) 1 fázis 32A, azaz a Leaf maximális nettó 6,6 kW felvételét biztosítjuk AC, és mondjuk nincsenek egyszerre töltőn a járművek, akkor elegendő lehet egy olcsóbb bővítés 96A helyett mindössze 32-vel.

Az AC töltők ezen típusai nem kerülnek sokba, viszont ha járműveink a mini trió (C-zero és társai) tartoznak, azokhoz szinte 100%, hogy szükségünk lesz DC (egyenáramú) töltő kiépítésére, célszerűen 22 kW-os teljesítményre. Ezek a töltők azonban belső szerkezetük, szoftvereik miatt már nem olcsók, áruk 1,5 millió Ft-tól indul. Igaz cserében ~15 perc alatt 30-40 km-t képesek tölteni szinte bármelyik DC töltésre képes járműbe, a mini trió tagjait 30 perc alatt pedig akár 100%-ra töltik.

Ha Renault Zoé típust használunk napközbeni töltés mellett, annak fedélzeti töltője képes a 22-43 kW váltóáram feldolgozására, így csak egy töltésvezérlő (EVSE) kiépítésre lesz szükségünk a hálózatunk felülvizsgálata és a megfelelő biztosító eszközök mellett. Egy ilyen EVSE fali doboz már 200 000 Ft alatt is elérhető.

Fenti példáinkból is látszik, hogy a különböző igényekhez és EV típusokhoz különbözők a legjobb gyakorlatok, melyekről érdemes egy villanyautós szakértőt személyes konzultáció, telephely bejárás keretében megkérdezni.